Jak dětem nabídnout nové knížky a podpořit je ve čtení? Možnosti jsou různé. Městská knihovna Louny nabízí pro školní kolektivy knihovnické besedy, setkání s autory knih a organizuje i velké prorodinné akce. Jednou z jejích aktivit zaměřujících se na školáky a čtení je „Velké vědomostní zápolení“. Již řadu let knihovna zve školy z lounského regionu k účasti v přátelském klání v oblasti literatury, kultury a významných osobností se zaměřením na lounský region. Žáci ve dvou kategoriích (4. + 5. třída a 2. stupeň ZŠ a jemu odpovídající ročníky víceletých gymnázií) ve dvoučlenných týmech dostanou literární ukázky, ke kterým se váží soutěžní otázky. Knihovnice se snaží vybírat spíše novější knižní tituly, volit zajímavé náměty knih a představit kvalitní spisovatele a ilustrátory. První kolo, probíhající formou písemného testu, se letos uskutečnilo 1. listopadu a postoupilo z něj 5 týmů v každé kategorii. Veřejné finále proběhlo v rámci celorepublikové akce „Den pro dětskou knihu“ v neděli 25. listopadu. Děti tak mohli sledovat a povzbuzovat jejich pedagogové, rodiči i přátelé. Finalisté si vysloužili velkou pochvalu od knihovnic – měli výborný přehled o přečtených textech, poradili si s obtížnými částmi úryvků a dali prostor i své fantazii. Výkony byly velmi vyrovnané, na druhém stupni byla dokonce udělena dvě první místa. Výsledky byly následující:
kategorie 4. + 5. třída
1. ZŠ J. A. Komenského – Klára Prusíková, Nikol Nechanická
2. ZŠ Peruc – Jiří Křížek, Matouš Blažek
3. ZŠ P. Holého – Viktorie Šilhartová, Julie Valdová
4. ZŠ Přemyslovců – Matěj Ulrich, Marek Daniel Herzog
5. ZŠ J. A. Komenského – Anna Lukášová, Mia Klinecká
kategorie 2. stupeň
1. ZŠ P. Holého – Ondřej Pospíšil, Jan Hřích
1. ZŠ P. Holého – Adéla Fejfarová, Tereza Mračková
3. ZŠ Školní – Tereza Janečková, Miroslava Buricová
4. ZŠ J. A. Komenského – Lucie Řimnáčová, Elen Nechanická
5. ZŠ J. A. Komenského – Amálie Bielecká, Karolína Švecová
Odměnou byly dětem dárky z nakladatelství Host, Crew Kids a ze spolku Lounští Lounským.
Poděkování patří pedagogům, kteří děti na akci připravili.
A jestli se cíl této aktivity naplnil? Můžeme říci, že ano. Děti si knihy, z nichž byly ukázky, půjčují a na některé dokonce čekají v pořadí. A rodiče a pedagogové o nich diskutují s knihovnicemi.
Jana Hrbková